Σάββατο 30 Μαΐου 2015

4 ερωτήσεις που κάνω στο παιδί μου κάθε μέρα…



Είμαι μια πολυάσχολη εργαζόμενη μαμά. Η κόρη μου είναι ένα πολυάσχολo παιδί στην προεφηβεία και καθώς μεγαλώνει, περνάμε περισσότερη ώρα κουβεντιάζοντας παρά κάνοντας αγκαλιές όπως παλιά. Νόμιζα ότι...
θα μου στοίχιζε όταν θα έφτανε αυτή η ώρα, αλλά οι συζητήσεις είναι τόσο διασκεδαστικές που ειλικρινά δε μου λείπουν οι αγκαλιές.
Νομίζω ότι είναι σημαντικό να αποδεχόμαστε κάθε νέο στάδιο καθώς έρχεται και να μην αγγιστρωνόμαστε στο παρελθόν και στο πόσο εύκολο είναι να μας λείψει!
Κάθε μέρα το έχω βάλει στόχο να ξεκινάω μια κουβέντα μαζί της που αφήνει την πόρτα ανοιχτή να μου πει ό,τι θέλει. Ας είμαι ειλικρινής όμως. Όλες οι συζητήσεις δεν καταλήγουν σε όμορφες στιγμές μαμάς-κόρης και τις περισσότερες φορές παίρνω μονολεκτικές απαντήσεις, αλλά δεν υπάρχει πρόβλημα γιατί μερικές φορές θα ακούσω τις καλές ιστορίες και τις σημαντικές ερωτήσεις. Και έτσι κάνω αυτές τις ερωτήσεις κάθε μέρα. Και αφιερώνω το χρόνο να ακούσω τις απαντήσεις γιατί μου αρέσει που ξέρει ότι την ακούω.
Δεν κάνω όλες τις ερωτήσεις μαζεμένες, αλλά προσπαθώ να βρω το χρόνο να της τις κάνω κάθε μέρα:
1. Πώς είναι η ζωή;
Της κάνω αυτή την ερώτηση από τότε που ήταν αρκετά μεγάλη να μιλήσει. Όταν ήταν μικρή, συνήθιζε να απαντάει κάπως έτσι «Είναι πολύ μωβ». Ή «έχει γεύση κοτόπουλο». Αλλά τώρα που είναι σχεδόν 10, μερικές φορές φτάνω σε συμπεράσματα με αυτή την ερώτηση. «Χάλια» είναι αυτό που λέει όταν θέλει να της κάνω κι άλλη ερώτηση ή να το διερευνήσω περισσότερο. Όταν μου λέει «καλά», ξέρω ότι η ερώτηση δε θα φτάσει πουθενά και δεν επιμένω.
Αυτό είναι το κλειδί με τις ερωτήσεις. Δε χρειάζεται να πιέσετε τα παιδιά σας να απαντήσουν. Αν θέλουν να μιλήσουν, αυτές οι ερωτήσεις θα τους δώσουν την ευκαιρία να εκμυστηρευτούν αυτό που θέλουν.
2. Τι νέα με τους φίλους σου;
Καμιά φορά θα ρωτήσω για κάποιον συγκεκριμένο φίλο αν ξέρω ότι κάποιο παιδί έχει ένα θέμα ή αν μου έχει πει για κάποια διαφωνία που προσπαθεί να λύσει, αλλά τις περισσότερες φορές κάνω την ερώτηση έτσι γενικά.  Θα εκπλαγείτε από το πώς όταν παίρνετε τον προβολέα από το παιδί σας και τον ρίχνετε στους φίλους του, το παιδί γίνεται πιο πρόθυμο να μιλήσει.
3. Συμβαίνει τίποτα καλό τελευταία;
ΟΚ, θα είμαι ειλικρινής, η ερώτηση αυτή είναι περισσότερο για μένα και την αφηρημάδα μου παρά για εκείνη. Μερικές φορές ξεχνάω τα διάφορα που πρόκειται να συμβούν και όταν κάνω αυτή την ερώτηση συνήθως μου τα θυμίζει. Αλλά μερικές φορές μου λέει για το κρυφό της club του Harry Poter ή κάποιο νέο project στο σχολείο.
4. Χρειάζεσαι βοήθεια σε κάτι;
Αυτή είναι η πιο αγαπημένη μου ερώτηση από όλες. Και νομίζω ότι είναι η σημαντικότερη. Το παιδί μου ξέρει ότι είμαι εδώ για εκείνο όταν το χρειαστεί, αλλά όλοι ξέρουμε πόσο δύσκολο είναι να ζητήσεις βοήθεια από κάποιον. Και έτσι σηκώνω εγώ το βάρος για εκείνη. Τις περισσότερες φορές θα πει όχι και μερικές φορές θα πει «Δεν μπορώ να καθαρίσω το δωμάτιό μου σήμερα. Θα μπορούσες να βοηθήσεις λιγάκι;» (Και μερικές φορές βοηθάω, μερικές φορές λέω όχι.) Αλλά αυτή η ερώτηση έχει βαθύτερη σημαία. Μπορεί να προσπαθεί να κάνει δυο φίλους της να τα βρουν ή να μην καταλαβαίνει κάποια γενική ιδέα μιας εργασίας στο σχολείο. Ρωτώντας την αν χρειάζεται βοήθεια κάθε μέρα, μού δίνει την ευκαιρία να είμαι παρούσα όταν θα χρειαστεί.

Αυτές οι 4 ερωτήσεις κάνουν την κουβέντα να κυλάει και με κρατούν κοντά στην κόρη μου καθώς οδεύει προς την εφηβεία… (mikroimegalo)

Δεν υπάρχουν σχόλια: